Slik lærer du barnet ditt å lese

Lesetips_875px

Lese_hoyt_250pxSTART MED HØYTLESNINGSBOKA

Velg en tid på dagen når dere kan slappe av og kose dere med bøkene. Start med høytlesningsboka. Les den høyt for barnet og snakk om det dere leser. Gå så over på lær-å-lese-bøkene. De er alltid knyttet til høytlesningsboka gjennom tema eller figurer.

SLIK BRUKER DU LÆR-Å-LESE-BØKENE:

Snakk om omslaget

Se på tittelen og illustrasjonen på bokas forside. Hva handler historien om, tro? Skap forventning! Interessen for boka øker når barnet begynner å danne seg et bilde av hva som kan komme til å skje.

Snakk om bildene i boka

Bildene gir en idé om hva teksten handler om, og historien blir lettere å følge.

La barnet peke på hvor du skal begynne

Det er ikke selvsagt å vite at vi begynner å lese fra venstre mot høyre. For å lære leseretningen kan du la barnet peke på hvor dere skal starte.

Så lenge barnet ikke kan lese, leser du, eller dere kan lytte til e-boka sammen.

Les og snakk om teksten. La barnet bestemme farten.

Bruk fingeren og pek under ordene etter hvert som du leser dem

4–6 år gamle barn er ofte ikke bevisste på hva et ord er. Å peke hjelper dem å skille ut enkeltord.

Oppmuntre barnet til å lese ord det kjenner igjen.

La også barnet lese dersom det kjenner igjen bokstaver eller deler av ord.

Hjelp barnet med å tenke og undre seg under lesingen

Å lese skal være en fin opplevelse! Det er fint å le, undre seg eller fantasere videre omkring det boka forteller. Det er også fint å relatere tekst og historie til ting barnet selv har opplevd eller drømmer om.

Les bøkene mange ganger

For et barn er det morsomt å lese bøker om igjen. Gjenkjennelse og nye oppdagelser kan skape mestringsfølelse. Snakk gjerne om hva dere husker fra sist gang.

Dersom barnet ditt støter på bokstaver det ikke kjenner igjen eller husker

Ved hjelp av de andre bokstavene kan barnet likevel få en idé om hvilket ord det er. Hvis barnet står fast, kan du vente litt før du hjelper – så kan du lydere første bokstav – ikke stave (si bokstavens lyd – ikke bokstavens navn: B uttales «b», ikke «be»). Du kan også be barnet se på illustrasjonen for å få hjelp til å finne ut hvilket ord det er.

Hvis barnet leser feil, la det få tid til å gå tilbake og rette seg selv

Når barnet greier det, er det FLOTT! Det må roses mye!

Ikke forvent at barnet skal lese boka helt alene – ikke før barnet selv ønsker det

Det er viktig å bli fortrolig med boka og oppleve mestring med lesingen.

Det er fint om du ber barnet finne et bestemt ord i teksten

For eksempel kan du si: «Kan du finne ordet sol?» Ikke pek på et ord og si: «Hva er det for et ord?»

Be barnet finne igjen høyfrekvente ord som går igjen i tekstene

Ordene er oppsummert i lær-å-lese-bøkene. Spør for eksempel: «Hvor står ordet jeg?»

La barnet få lese for bamsen eller dukken sin

Oppmuntre barnet til å bruke ulike fortellerstemmer og ulike toneleier. Det øker leseflyten, og det blir morsommere å lese.

Hjelp barnet å lese setninger med utropstegn og spørsmålstegn.

Hør hvordan stemmen forandrer seg og går opp mot slutten av setningen «Hva var det?» når det er et spørsmålstegn der. Et spørsmålstegn er et punktum med en krusedull over. La barnet få rope når det er utropstegn – det er gøy! Et utropstegn er et punktum med en strek over: ! Det roper!

Husk tiden!

Ikke la barnet ditt gå lei av lesingen. Blir barnet lei, har dere holdt på for lenge.